zaterdag 10 april

Stoptober – Roken en uw mondgezondheid

In oktober is het weer zover en gaat Nederland weer massaal aan de slag om te stoppen met roken tijdens Stoptober! Dat roken slecht is voor de gezondheid weten we ondertussen wel, maar wist u ook dat roken een negatief effect heeft op de gezondheid van uw gebit?

 

Slechte adem

Velen van de rokers onder ons doen het: Na het roken van een sigaret een pepermuntje of kauwgum pakken om de nare rokersadem te onderdrukken. Wanneer u een fanatiek roker bent, heeft dit echter geen effect meer op het verminderen van de geur.

Tijdens het roken komen teer en nicotine vrij in de mondholte. Deze chemicaliën zullen zich nestelen tussen de tanden en het tandvlees. De bacteriën krijgen op deze manier alle ruimte om zich te ontwikkelen op deze lastig te bereiken plaatsen en hierdoor ontstaat uiteindelijk de zogenoemde typische rokersadem.

Door het roken droogt de mond ook uit. Er wordt minder speeksel aangemaakt, waardoor bacteriën niet meer weggespoeld zullen worden. Op lange termijn zal dit resulteren in een chronische slechte adem.

 

Verkleuring van tanden

Tanden kunnen door verschillende oorzaken verkleuren: Het kan genetisch bepaald zijn, door een val op de tand, door bepaalde voeding en dranken (thee, koffie en rode wijn) of door roken. Bij de inname van bepaalde dranken en voeding en door te roken ontstaat er een aanslag op de tanden. De aanslag die ontstaat door roken is echter wel veel lastiger te verwijderen. Door veelvuldig te roken, dringt deze aanslag door in de tanden en zal de verkleuring op den duur chronisch worden.

 

Meer kans op tandvleesontstekingen

Gezond tandvlees heeft een roze kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen heen. Bloedt het tandvlees tijdens het poetsen? Dan is het ontstoken. Bij rokers is ontstoken tandvlees veel lastiger te ontdekken. De nicotine die vrijkomt tijdens het roken, zorgt ervoor dat de bloedvaten in het tandvlees vernauwen. Hierdoor kan het tandvlees minder snel bloeden wanneer het ontstoken is.

Parodontitis is een bacteriële infectieziekte die ontstaat door ontstoken tandvlees, veroorzaakt door tandplak. Bij rokers ontstaat er veel vaker parodontitis, en daarbij ook in veel ergere mate dan bij niet-rokers. Doordat de teer en nicotine bij het roken nestelen tussen de tanden en het tandvlees, ontstaat er meer tandplak. Deze tandplak en bacteriën zijn lastiger te verwijderen, waardoor dit op lange termijn kan leiden tot parodontitis.

 

Problemen op lange termijn

Wanneer bovenstaande aandoeningen aan het gebit niet tijdig worden bijgehouden of verholpen, kan dit op lange termijn alleen maar zorgen voor meer schade. Bacteriën kunnen via de bloedbanen in het tandvlees terechtkomen in het verdere lichaam, waardoor hart- en vaatziekten kunnen optreden. Het is dan ook erg verstandig om minimaal één keer per jaar voor controle naar de tandarts te gaan en eventuele problemen in de mond tijdig te ontdekken. Wilt u stoppen met roken? Dan geven wij hieronder enkele tips:

 

  1. Zet voordat u gaat stoppen met roken alle redenen om te stoppen, die voor u belangrijk zijn, op een rij;
  2. Achterhaal in welke situaties u het liefst rookt (vlak na het eten, tijdens een verjaardagsfeestje, tijdens het wandelen met de hond etc.) het is erg belangrijk om deze situaties goed te kennen en alvast oplossingen te bedenken om niet in de verleiding te komen (vlak na het eten een stuk fruit nemen in plaats van een sigaret);
  3. Bepaal vooraf de stopdag, zodat u hier naartoe kunt werken;
  4. Vertel ook aan uw omgeving dat u gaat stoppen (familie, vrienden etc.) Eventueel kunt u samen met iemand stoppen om elkaar te kunnen steunen;
  5. Ruim alles om u heen op wat u aan het roken herinnert;
  6. Stop radicaal op de vooraf besloten datum. Dit geeft de meeste kans op succes;
  7. Verander uw eet- en drinkpatroon. Drink veel water en eet veel fruit. Probeer daarnaast gelegenheidsdrankjes als koffie, thee en alcohol zoveel mogelijk te vermijden, aangezien deze drankjes vaak aanleiding geven tot het roken van een sigaret;
  8. Zorg voor voldoende lichamelijke ontspanning zoals wandelen, fietsen, zwemmen etc.;
  9. Beloon uzelf met het geld dat u bespaart door het stoppen met roken. Stop dit geld in een apart spaarpotje en koop hiervan iets leuks voor uzelf;
  10. Geef de moed niet op wanneer u na een tijdje terugvalt en alsnog een sigaret opsteekt. Kijk in welke situatie dit is gebeurd en probeer een oplossing te bedenken die ervoor zorgt dat dit volgende keer voorkomen kan worden;
  11. Indien het op eigen kracht niet lukt, is dat ook geen probleem. Probeer dan te stoppen met behulp van een professional.